Як проводити ефективні мозкові штурми?
«Мозковий штурм» – мега-популярна штука. Чим би компанія або творчий колектив не займалися, вони обов’язково періодично збирають колектив і «штурмят». У мене в практиці було нескінченну кількість таких зборів. Багато хто з них виявлялися абсолютно марними і нерезультативними. Інші, навпаки, приносили користь. На власному досвіді я виробив схему проведення «брейнстормов», якою хочу поділитися.
Ось 10 моїх рекомендацій по проведенню ефективних мозкових штурмів:
1. Не треба збирати на «мозковий штурм» всіх підряд співробітників. Багатьом керівникам здається, що чим більше голів бере участь в обговоренні, тим більше думок і, відповідно, користі буде. Ні, це не так. Чим більше людей, тим більше порожніх розмов і відволікання від основної теми зустрічі. В якийсь момент я прийняв рішення збирати тільки тих, хто має безпосереднє відношення до питання. І зовсім не страшно, що таких людей буде мало. Користь не у розмові, а в результаті.
2. На самому початку зустрічі корисно озвучити її план і порядок обговорення. План краще накидати заздалегідь. Якщо цього не зробити, люди майже відразу починають обговорювати що-небудь зовсім незначне, і на це йдуть всі сили і час.
3. Варто відразу сказати про те, скільки часу є у вашому розпорядженні. Так буде зручніше всім.
4. Варто обговорювати тільки те, що відноситься до теми. Дуже часто люди за звичкою замість мозкового штурму починають обговорювати поточні оперативні питання. Замість мозкового штурму зустріч перетворюється на традиційну планірку.
5. Мозкові штурми краще влаштовувати в максимально комфортних, неформальних умовах. Кафе підійде. Переговорні кімнати, кабінети керівника зовсім не призначені для цих цілей. Залиште їх для звітів і переговорів з партнерами.
6. Керівнику потрібно запам’ятати, що зустріч веде саме він. Він же визначає її формат, але не є єдиним спікером. Йому зовсім не обов’язково і навіть шкідливо виносить свій «дуже корисний» вердикт після кожного висловлювання інших учасників.
7. Хтось повинен фіксувати на папері всі ідеї. Всі!
8. Чим бредовее ідея, тим краще. Часом саме маячні ідеї спрацьовують найкраще.
9. Мозковий штурм – тільки початок. Після нього керівник може зустрітися наодинці з тими людьми, чиї ідеї сподобалися йому найбільше.
10. Остаточне рішення приймає керівник. І це остаточне рішення не потрібно приймати відразу під час мозкового штурму. Він не для цього. Всьому свій час!